Røgen Frugtvin

Projekt Røgen Frugtvin er et projekt, hvor vi i fællesskab brygger frugtvin af overskudsfrugt fra vores haver rundt omkring i byen.

I Røgen er vi gode til det der med fællesskab! Og det skulle vi gerne blive ved med at være, sådan at vores by og opland fortsat er et godt sted at bosætte sig og leve i. Det vil vi gerne understøtte med vores projekt.

Hvad?

Røgen Frugtvinsprojekt har flere målsætninger:

• Være med til at sikre fremtidens fællesskaber i Røgen
  • Sammen skabe et lokalt produkt (frugtvin) af overskudsfrugt fra haverne rundtomkring i byen.

Hvordan?

Vi brygger frugtvin af overskudsfrugt fra byens haver. Vinen kan f.eks. sælges/serveres i forbindelse med lokale arrangementer (...og hvis der kommer et overskud ud af det, vil det gå til Borgerforeningens arbejde, jfr. Borgerforeningens formålsparagraf)

Gefion Bryghus v. Benny Præstegaard sikrer det faglige ift. vinproduktion og lægger bryghus til projektet

Vi har fået en opstartssum fra Nordea Fonden til at komme igang. Vi har været så heldige at få bevilget næsten 50.000 kr. til formålet. Stor tak til Nordea Fonden!

Hvad er planen i 2024?

I år er mest et forsøgs-år, hvor vi lige så stille starter op, køber udstyr og finder ud af hvilke muligheder der er. Og så håber vi hen ad vejen at involvere alle, der har lyst til at være med i:

• Plukning
  • Brygning
  • Smagning
  • ...og mange andre sjove ting

457376121_1746933982711641_4959592041399734398_n.jpg

Projektgruppen smager på Mirabellevin og Blomme/Mirabellevin,

Hvad er planen på længere sigt?

• Vi vil gerne gøre det til en fast tradition i Røgen at vi brygger vin af overskudsfrugten fra haverne.
  • Derudover kunne det være sjovt, hvis vi f.eks. kan
  • finde ud af om kan man brygge vin af bær og urter, som man kan finde i markskel og på enge
  • plante flere frugtbuske og træer
  • finde ud af, om der findes nogle spændende mennesker, der kan holde foredrag for byen i relation til det, vi har gang i

Hvem er tovholderne?

Vi har etableret en lille projektgruppe omkring projektet, som består af

• Benny Præstegaard, Toustrupvej 21
  • Lone Krebs, Røgenvej 11
  • Thomas Gregersen
  • Susanne Villekjær Kjærgård, Klintrup Hedevej 24

Projektet er forankret under Røgen Borgerforening, men afvikles selvstændigt af projektgruppen.

Hvis du gerne vil være med til at plukke bær, har nogle bær eller frugter i overskud, har nogle gode idéer til projektet eller bare er blevet nysgerrig, så fang en af os i projektgruppen  på gaden eller på Messenger.

Vi takker vore sponsorer

Røgen Borgerforening